Rola edukacji teatralnej w kształtowaniu osobowości dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Bardzo ważnym czynnikiem w kształtowaniu postaw moralnych, wrażliwości estetycznej i uczuciowości dziecka jest sztuka teatru. Na etapie edukacji początkowej nauczyciel-wychowawca ma szczególny wpływ na harmonijny i wszechstronny rozwój osobowości. Dziecko przekraczając próg szkoły pragnie wciąż zabawy, która jest jego naturalną potrzebą ,pragnie przenieść się w świat fantazji, poczuć się beztrosko, swobodnie i radośnie. Nieocenioną rolę pełnią zajęcia teatralne, które łączą ze sobą naukę i zabawę. W naturalny sposób wykorzystują spontaniczność, chęć aktywnego i twórczego działania.
Tematyka zajęć ogniskuje zwykle wokół spraw bliskich dziecku, znanych mu z doświadczenia lub literatury dziecięcej . Dlatego też prace nad inscenizacją, dramatyzacją tekstów traktuje się jako uczenie się przez przeżywanie. Pracuje się nad wyzwalaniem u uczniów wyobraźni ,zdolności do improwizacji, nauki dykcji ,ruchu i gestu scenicznego. Wszystko ,co prowadzi do końcowego rezultatu – szkolnej premiery, a więc: poznanie i zrozumienie tekstu, przydział ról , próby ,przygotowanie dekoracji i kostiumów niesie ze sobą bogactwo pożądanych oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych. Dzieci odgrywając scenki z inscenizowanej np. baśni mają możliwość wcielania się w różnorodne role, przeżywania pozytywnych emocji , silnej identyfikacji z bohaterami. Dzięki temu zdobywają również wiele umiejętności i doświadczeń społecznych . Uczestnictwo w pracy zespołowej uczy integracji w grupie, umiejętności współpracy ,odpowiedzialności ,rzetelności i obowiązkowości. Wszak każdy uczeń pragnie sprawdzić się w roli „małego aktora” i z sukcesem wystąpić przed publicznością .
Zajęcia teatralne przybliżają szkołę, czynią ją atrakcyjną i integrują środowisko szkolne. Nic tak nie zbliża dzieci, nauczyciela i rodziców do siebie jak wspólne zabawy, konkursy i imprezy. Ich przygotowanie wymaga ścisłej współpracy. Rodzice przygotowując niezbędne stroje, elementy scenografii czy dekoracji włączają się w życie szkoły czerpiąc jednocześnie satysfakcję ,przyjemność i dumę z sukcesów artystycznych własnych pociech. Buduje się niezapomniana więź społeczna .
Opracowała : Elżbieta Sikora
|